۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

روزه

همانطور که روزه بر امتهای پیشین واجب بوده بر شما نیز واجب است

ماه رمضان رسید و روزه گرفتن بر مسلمانان واجب شده ودر این دوران سوالهای زیادی بوجودآمده وباید برایشان جوابی پیدا کرد. در دنیای امروز برخلاف قرون گذشته ذهنهای پرسشگر سوال میپرسند ودلیل میخواهند که چرا باید روزه گرفت والبته عده ای نیز بکلی دین را طرد کرده اند وبا دلیل یا بدون دلیل آن را رد میکنند وهستند کسانی مانند گذشته که بدون دلیل و به علت عجز پیامبر را جادوگر ودیوانه میخوانند اما امروز از همه اقشار وجود دارد ونمیشود دیگر مانند گذشته برخورد کرد ومن نیز به نوبه خودم با اطلاعاتی که دارم بر خود دیدم که دلایلم را برای روزه گرفتن بنویسم ودیگران هم میتوانند بگویند که چرا میگیرند وچرا نمیگیرند

همان طور که در آیه بالا آمده معلوم میشود که روزه بر امتهای پیشین ودر دینهای گذشته نیز واجب بوده وامری جدید که در اسلام باشد نیست چون از نگاه قرآن دین از ابتدا تا خاتمیت یکی بوده ودر طول تاریخ در حال تکمیل شدن بوده است وفرستادگان خدا با توجه به مقتضیات زمان آنرا بر مردم عرضه میکردند واین نظر که عده ای ایراد میگیرند که بعضی از احکام اسلام مربوط به یهود ،مسیحیت وزردتشت بوده را خود قرآن بیان میکند ونمیتواند عیب ونقصی باشد چون مسلما خدا از ابتدا یکی بوده وخدای عیسی ،موسی وزردتشت یکی بوده است که بعدها پیروان آنها خدای دیگری از او ساختند و دینش را پاره پاره کردند وهر حکمی آن معنای ابتدایی را از دست داده وبه خرافات تبدیل شده که این را نباید به حساب احکام ابتدایی گذاشت.

روزه هم یکی از همین احکام بوده ،چون در بین دیگر ادیان هم سابقه داشته وحتی خود بت پرستان هم روزه میگرفتند ،حال شاید نحوه وهدفشان آن هدف ابتدایی نبوده است مانند قربانی که برای بتها میکشتند واسلام آن را مختص خدا کرد وگوشتش را نه برای خدایان که برای بندگان خدا دانست وروحش را عوض کرد .روزه را نیز میتوان بصورت های مختلفی تعبیر کرد عده ای فقط قصدشان نخوردن از سحر تا غروب آفتاب است وعده ای نیز پرهیز از گناهان وعمل کردن به نیکیهاست وشاید برای عده ای نیز تمرینی برای یازده ماه سال باشد تا هر ماهشان رمضان باشد وخود را برای روزهای سخت آماده کنند این ماییم که به آن معنی میدهیم وهر کس بهره ای از آن میبردنباید ایرادهایی گرفت که جوابشان دردی را دوا نمیکند وفقط سفسطه بازی در دین است سوال هایی را باید مطرح کرد که راهگشای امروزمان باشد بدون تعصب واز روی بی طرفی با همه مسائل برخورد کنیم .
خدا فرموده روزه بگیرید وپاداشش را مشخص نکرده وبه عهده بندگانش گذاشته که هر کدام به اندازه درکشان از آن بهره مند شوند حال عده ای در این ماه پرخوری کنند واز این ماه زخم معده را به ارث ببرند وعده ای نیز در انسان بودن سبقت بگیرند والبته هر کار با ارزشی سختیهایی نیز دارد وگرنه با ارزش نمیشد عده ای میتوانند پیش خود فکر کنند با یک ماه روزه گرفتن با خدا معامله میکنند وگناهان یازده ماهشان پاک میشود وعده ای نیز از بیهودگی روزه بگویند ولی این روزه دار است که میتواند انتخاب کند چگونه از روزه بهره ببرد.
شاید عده ای هم بگویند که روزه از نظر رژیم غذایی درست نیست وباعث مثلا پرخوری در سحر وافطار میشود این دیگر به عهده روزه دار است که چگونه بخورد وچگونه بهره ببردوروزه هم مسلما بهترین رژیم غذایی نیست چون هدف روزه چنین نبوده بلکه به انسان اموزش سختیها وپرهیز از بدیها وتمرین برای خوبیها بوده است ونه بهترین رژیم غذایی .

همانطور که در قرآن آمده که خدا را از روی دلیل وتعقل بپرستید وبه اوایمان آورید ومکرر سفارش به تعقل شده حق همه است که تعقل کنند ودلیل بخواهند همان طوری که وقتی از شراب خوردن نهی مکند میفرماید سودهایی دارد که از زیانهایش بیشتر است وآیه قصاص که میفرماید برای حفظ حیات شماست حال اگر حفظ حیات صورت نگرفت دیگر این حکم بی معنیست.




از همه خواهشمندم دلایلشان را بنویسند چه آنهاکه میگیرند وچه آنها که نمیگیرند تا شاید جوابهای سوالهایی داده شود

۲۳ نظر:

آراد آزاد گفت...

اما در مورد برخی قسمت های متن :
دوست عزیز مطالبت بسیار زیبا است اما آیا درست است با کسی که به سهو یا عمد سوال اشتباهی مطرح میکند به گونه ای برخورد شود که از دین روی برگردان شود ؟
اگر کسی سوالی یا شبهه ای مطرح کرد به جای اینکه به او بگوئیم ایراد بنی اسرائیلی نگیر او را به بهترین شیوه یعنی منطق دعوت کنیم فردا روز مسلمانی خواهیم داشت روشنفکر که خود پایه های دین را محکم خواهد کرد نه ملحدی که از دین کامل روی گردانیده !
اگر جسارتی شد عذر می خواهم .

Anonymous گفت...

سلام
توضیح بلاگت در یک کلمه هدف من از بلاگ نوشتنه
یه نگاه کلی به نوشته هات کردم. فکر می کنم اشتراکات فکری زیادی داشته باشیم.
نوشتن در مورد اعتقادات و مباحثه با دیگران در این مورد خیلی به آدن کمک می کنه
هم با نظرات بقیه آشنا میشه هم به چیزهایی بر میخوره که شاید خودش تا به حال متوجه نبوده
یک محک خوب می خوره
اونچه اشتباه بوده ازش دوری می کنه و اونچه درست بوده بهش پایبند تر میشه
شاید یه بلاگ دیگه در کنار بلاگم درست کردم به همین منظور(مباحثه)

رضا رئیسی گفت...

سلام.هر فریضه ای در اسلام یک ظاهر بیرونی و یک معانی درونی داره . از یکسو نخوردن و نیاشامیدن بخودی خود باعث نوعی ریاضت میشه و تعالی روح را به همراه داره و در ضمن بندگی و عبودیت نسبت به خدا را میرسونه از معنای درونی هم می توان به یاد ضعفا بودن اجتناب از رذائل اخلاقی و غیره را نام برد . در روزه هاتان ما را هم دعا بفرمائید . موفق باشید

بارون خانوم گفت...

اینکه چهره دین و اعمالش این روزها وارونه شده،بحث دیگری است و جدای از نفس اعمال الهی.و مربوط به خود ما انسان هاست و برداشتهای کورکورانه مان.روزه گرچه در ظاهر عملی جمعی است،اما در باطن داستانی است میان دل انسان و خدای خودش.هرچه این دل بزرگتر باشد،برداشتش هم مانند سایر مسایل دین از روزه و روزه داری بزرگتر می شود.روزه با گرسنگی آغاز میشود،اما تحمل و صبوری در برابر نخوردن و نیاشامیدن تو را مجبور میکند که در مقابل بسیاری از رذائلی که هر روز با آن ها دست و پنجه نرم میکنی صبوری کنی و به سمتش نروی.نه تنها تمرین صبر دربرابر اعمال خودت بلکه صبوری مقابل همه سختی ها و شدائد این روزگار.چیزی که اغلب ما نداریم.شاید در این یک ماه قدرت توکلمان بیشتر شود و تمرینی برای صابر بودن که صفتی است از صفات الله.

درنا گفت...

من روزه نمیگیرم چون نخوردن آب به مدت بیشتر از 12 ساعت اصلن عاقلانه به نظر نمیاد

maryam malek گفت...

ba salam,dar avalin forsat matalebe shoma ro mikhonam

محمدحسین گفت...

سلام
بسیار متن خوب ومنطقی بود
متنی که در وبلاگ ویکی نوشتید هم عالی بود

محمدحسین گفت...

اصلا کلا از منطق و فلسفه روزه و اینطورچیزها بگذریم روزه یه حال زیبایی به انسان میده که هیچ چیز دیگه ای نمیده

لیدوما گفت...

اول این بگم که به نظر من روزه گرفتن و نگرفتن کاملا شخصیه و به حس و حال هر کسی بر میگرده من روزه میگیرم چون از نظر من تمرینه واسه انسان بودن نمی دونم چرا بعضی از دوستان اینهمه شلوغش می کنن یه جوری در مورد ضرر و زیان روزه میگن که انگاری هر کی روزه گرفته از اول اسلام تا حالا و توی ادیان دیگه سلامت روحی و جسمی شو از دست داده!! یعنی واقعا یه خورده سختی دادن به خودمون واسه این که بعضی چیزارو درک کنیم این همه سخته؟! اینم در حالی که قران صریحا گفته کسی که با روزه گرفتن از نظر جسمی مشکل پیدا می کنه روزه بر او واجب نیست به نظر من مشکل اینه که بعضی ها اصلا با دین مشکل دارن نه اسلام که هیچ ادیان دیگه ای رو هم قبول ندارن و خب هر کسی آزاده و دین اجباری فایده ای نداره و به قول قران در دین هیچ اجباری نیست این که عادت های غلط مردم رو به پای روزه بذاریم بی انصافیه یا این که فکر کنیم چون خیلی ها روزه میگیرن و حج میرن و نماز می خونن ولی بویی از انسانیت نبردن پس دین چیز بدیه بازم بی انصافیه این به شخص بر میگرده که چقدر ریا کار باشه و چقئر می خواد با این کارا روی ظلم خودش سر پوش بذاره وگرنه روزه ، نماز و ... فقط وقتی دست آدم رو میگیره که توی وجود اون آدم چیزی به اسم وجدان وجود داشته باشه آدم بی وجدان تمام روزه ها و نماز های دنیا هم واسش فایده ای نداره در کل واسه من ماه رمضون با همه ی ماها فرق می کنه حس و حال خوبی دارم ولی واسه همه یاونایی هم که به روزه اعتقاد ندارن احترام قایلم

omid گفت...

روزه گرفتن از واجبات اسلام است . و واقعا تاثیر مطلوبی بر روح و روان انسان می گذاره.در عین حال روزه برای بیماران حرام است . کلا احکام و مفهوم روزه و روزه داری در مکتب اسلام تشریح شده .
اما بعضی از دوستان با تئوریهای جدید که معلوم نیست از زبان کدام اندیشمند شیره ای بیان شده سعی دارند بگویند روزه برای بدن ضرر داره و صدها نه نه من غریبم دیگر...

نجوای دل گفت...

سلام دوست خوبم بنام آگاهی لینک شدید
این دهــان بستی دهــانی باز شـــد
کـو خـورنده‌ی لــقمـه های راز شـــد

لــب فـروبــند از طـعـام و از شـــــراب
ســـوی خوان آسـمــانی کن شـــتاب

گـر تــو این انبان ز نـان خــالی کـــنی
پـر زگـــوهــــر هـــای اجــــلالی کـــنی

طــفل جـان از شـیر شــیطان بــاز کن
بــــعـــد از آنـــش بـا مـــلک انـــباز کــن

چند خوردی چرب و شیرین از طـعــام
امـــتحـــان کــن چـــند روزی با صــیام

چــند شــب ها خواب را گشتی اسیر
یــک شـــبی بــیدار شــو دولـــت بـگیر

Amirali گفت...

سلام
به نظر من اگر روزه را درسی برای تقویت روح و بالا بردن توان و تحمل در برابر سختیهای زندگی بدانیم، امری بسیار پسندیده و باارزش است اما هنگامی که به آن به عنوان نوعی معامله با خدا و بخشش گناهان یکساله نگاه شود، روزه گرفتن بی فایده و بیهوده است
متأسفانه در تمام رسانه های امروزی، از روزنامه ها گرفته تا تلویزیون، سعی بر این است که فقط به بعد معنوی روزه (آن هم فقط بخشش گناهان) اشاره شود که همین یکی از دلایل اصلی رویگردان شدن بسیاری از افراد از روزه شده است

ansherly گفت...

من نظری ندارم

خب نظر های بچه ها رو خوندم

باید از مسلمونا بپرسی این سوال رو که در مرحله اول اسلام و قبول دارند

غزل گفت...

به نظر من روزه یک امر شخصی و بستگی به عقاید طرف داره . اگه روزه باعث بشه که انسان از نظر روحی یا استقامت ارتقا پیدا کنه مسلما خوبه ولی اگه روزه رو فقط به خاطر ترس از آتش جهنم میگیریم و توی سحری و افطاری تلافیش رو در میاریم سود که نداره هیچ مضر هم هست.

درنا گفت...

آگاهی جان منم با تظاهرات در سکوت موافقم ولی به نظر میاد الان غیر ممکنه چون نیازمند یه جمعیت زیادیه که بدون خشونت از جانب حکومت بتونن در کنار هم راه برن به نظرت ممکنه؟

زيبا گفت...

ببخش اگه دو بار اومده يكيشو حذف كن

Anonymous گفت...

سلام دوست من.به نظر من روزه يه جور تمرين براي شل شدن چسب ما به دنياست. امتحان كردم و از رو تجربه مي گم.يه جور رياضت و مراقبه توش هست آخه.سبز باشيد

باران گفت...

درود بر شما
حقیقت امر اینه من یکم اضافه وزن داشتم!
گفتم بلکه بتونم جبران کنم و روزه میگیرم.اما بیشتر از قبل میخورم!!
اینم یه مدلشه دیگه!!!
پیروز باشید
بدرود

aghigh گفت...

سلام
بسیار عالی. از خواندن مطلبتان لذت بردم
موفق و پیروز باشید

آکو گفت...

الهام خانوم اگه احیانا درصد زیادی روزه نباشن چی؟
این که کلانتری و گشت پلیس باید مواظب روزه خواری باشن چی؟

این که به خاطر این که یه عده می رن بهشت باید بقیه هزینه کنن چی؟ که ادارات اونطوری ساعت کاری شون به هم می ریزه، این که باید آبدارخونه ادارات هم تعطیل باشه مبادا حتی کسی دور از چشم جمع بخواد یه لیوان آب بخوره چی؟

مسئله اینه که تو دین اسلام اساسا چیزی به نام حریم شخصی و فردیت تعریف نشده و اساسا تنها دیدگاه حاکم جامعه گرایی و چیزایی مثل اینه که می فرماید همه شما چوپان گله اید و امثال این حرف ها... آیا غیر از اینه؟

امين گفت...

ذهن كه مركز پردازش،پذيرش يا رد داده هاست رسيدن به مرحله نظرپردازي وقضاوت رابه چند طريق محتوم وموجود انجام مي دهد.1-يا اطلاعات و ورودي ها را بي كم وكاست از راه شنيدن وحتي خواندن مي پذيرد ودر مقام اجرا واطاعت مي ماند ويا 2- دست به پرداخت اطلاعات وداده هامي زند كه در اين فرايند چون با صورت ومحتوي داده روبروست دست به ذهنيت سازي مي زند وذهنيت خود را دخيل مي كند وبراي اين كار بايدبين صورت ومحتوي دستكاري كند تا نطريه بسازد ويا 3- خود دست به تحقيق مي زند وبا صورت ومحتوي توامان رودررو مي شود تا واقعيت را آن سان كه هست يا بوده است دريابد.تا محتوايي منطبق با صورت خود بيابد در اين فرايند همان چيزي ارایه مي گردد كه هست وذهنيتي از بيرون به آن اضافه وكم نشده است.اين سه گانه محور عمل همه بزرگان ونطريه سازان تاريخ بوده وهست.حال بايد ديد جوامع بشري از همه نوعش با اين نظريه سازيها به كجاها رسيده است وچه حاصل كرده است؟وكداميك به تحصيل حقوق ذاتي او كمك كرده است كه هدف خلقتش غير از دستيابي واجراي حقوق ذاتي نيست.

امين گفت...

مختصر آنكه:تيوري اسلامي با همه زوايايش واحكام ريز ودرشتش بي تعارف وتعصب بعنوان يكي از اصول راهنماي بشري با اين رويكردي كه دارد وحاضر به بازنگري خود نيست در راستاي دستيابي به ان حقوق چه كمكي كرده است؟ومهمتر آنكه بر اساس كداميك از معيارهاي نظريه سازي كه شناختيم استوار است وساخته شده؟زيرا هر كدام از انها خود تبعات عوايد وعوافب خود را براي بشريت به همراه داشته وخواهد داشت.مثلا كساني كه با ذهنيت سازي نظر دادند بنا بر قاعده مي توانستند صورت ومحتوي را باب ميل خود دستكاري كنند و انباشت منافع كنند.مثال:ماكياول در جامعه شناسي گفت:هدف وسيله را توجيه مي كند تا اهداف خود را به سامان ببرد كه برد حال آنكه بنابر واقعيت موجود در درون وبيرون حيات ادمي اين يك دروغ بود ولي جوامع بشري ساليان سال با زندگي كردند ومبنا يش قرار دادند وان بر سرشان امد كه امد.ويا ارسطو در يونان باستان گفت:برابري برابرها ونابرابري نابرابرها.ويا حق حاكميت با نخبگان است واطاعت غير نخبه از نخبه محتوم است.ويا زن دون مرد است.اينكه او از كجا مي دانست زن دون مرد است ايا در مورد توانايي هاي زنان تمام دنيا نه بلكه حتي زنان ان روز دنيا تحقيق كرده بود؟كه در مورد هم شان حكم صادر كند؟اين نطريه چه بلايي بر سر روابظ زن ومرد آورد ومي اورد؟حال انكه توانايي ذاتي كه همراه خلقت هر زن ومردي است كاملا مغاير با اين ساخت وساز ذهني اوست.استالنيست ولننيسم در شوروي.حاكميت طبقه كارگر يا حزب پيشاهنگ ونظريه ولايت فقيه همه وهمه بر اساس اين ساخته شده اند و مي دانيم كه چه ها بر سر بشر ديروز وامروز اورده ومي اورند.

امين گفت...

لذا بايد ذهن از روابط ساخت وساز رها گردد وازاد شود وبه دنبال واقعيات همانگونه اي كه هستند برود.تا هر صورتي را در محتوي مناسب با خود بيابد.واقعيت دستيابي حقوق ملي وذاتي حيات انسان امروز هرچه كه باشد بايد درك وبكار گرفته شود.دين احكام وايين وهر انچه از جنس انها كه داعيه راهنمايي وكمك به انسان را دارد بايد در كشف ورشد اين توانايي هاي ذاتي قرار گيرد.دين براي انسان ونه انسان براي دين.ايا در نگاه واقعيت آن سان كه هست غير از اين است كه دين براي انسان امده و حال با اين باور وواقعيت مي توان كسي را به جرم تكفير ملحد ومحارب شمرد؟چه تغييراتي در قانون قضا وجزا براي حداقل جوامع مسلمان پيش مي ايد وزندگاني انان را تا كجاها وچه سان تعالي وتكامل مي دهد؟اين كار منطق صوري است كه در صورت ومحتوي يكي را ثابت ديگري را حول او الت فعل مي كند ويا هر دو را متغير وثابت نگه مي دارد تا قدرت بسازد.مثلا احكام دين مطلق وانسان حول او تابع وتالي است.انهم احكامي كه در صورت براي انسان است ولي در محتوي ضد رشد او عمل مي كند.مثال ساده واضح: در صورت كليت دين براي ارتقا حيات انسان تبليغ مي شود ولي احكامش جاي خداوند ذي حيات نشسته وحيات از او مي ستاند.خلاصه با خود كنار بياييم كه باچه عقلي وذهني به سراغ مسايل مي رويم وبايد با كداميك برويم كه قريب به ذات ادمي باشد.تا دچار مغالطه صورت ومحتوي نگرديم.اين بحث باز است تا نتيجه گيري كاملتر